September

1/9 inte konstigt att det liknar höst. Jag är mkt intresserad av småfåglarna o följer dem vid såväl ankomst som farväl. Sädesärlan ett tiotal och Bofinken många fler. Efter att förmodligen hållit i skogsområden är det tydligen aktuellt att snabbt plocka i sig mer föda. Den finns, som det verkar, i gräsmattan och på den smala vägen utanför mitt fönster. Jag gissar på bl a frön från björkarna. Stararna! - Ett kapitel för sig. Jag tror inte att det blir avfärd på länge än, men det är ofta samling med hundratals fåglar i gräsmattorna. Ibland fylls alla björktoppar av starar med en intensiv sång. Stark men mjuk o vacker som ngn sorts bakgrundsmusik till ett mäktigt program i TV. Man inte ta fel på vilka det rör sig om.



Igår kom häftiga skurar med åskmuller i bakgrunden. När jag tittade ut efteråt, låg efter husväggen, på marken snöliknande brickor. Förmodligen hagelverk, men ändå. Termometern som visat 22 grader hade sjunkit till 13. Höst? Självklart! I alla fall begynnande.

För resten - Jag har kokt lingonsylt idag.

Kommentarer
Postat av: Bernike

Lingonsylt! Ja, då ÄR det väl höst mormor? ;)

2011-09-04 @ 22:38:13
URL: http://fulaankungen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0