1/2 8 hos mig ? - Släng dig i väggen !




Vi var inbjudna till middag hos Marianne o Peter, Erik o jag. Vi hade snyggat upp oss och stod klara när Peter kom 1545 o hämtade oss i sin Limousine. Vi tänkte att 1600 var en bra tid, så behövde det inte bli så sent. Vid ytterdörren lastade han av oss med dörrkoden i vårt minne. Det gick bra, men sen började vi båda åka hissen upp o ner tills Peter kom o hade parkerat bilen. Hissen är en liten egenhet vi båda har.

En elegant Marianne öppnade dörren och välkomnade oss, bjöd in i vardagsrummet, där höga glas med god drink med färska bär i, väntade oss.  Vi läskade oss med välbehag, gick en runda i den ljusa lägenheten och så småningom, med påfyllda glas, ut på den generösa altanen, som bjöd på en lång mysig stund i härlig värme och sol. Där vi pöste i sköna möbler, tilldelades vi även skärmmössa o solglasögon.

Solmättade, bjöds vi in till middagen. En fröjd för ögat, med de rödaste, granna rönnbärsdekorationer och maten serverad på snygga, mörka detaljer för "Plankstek", och det får man verkligen inte varje dag. Själva planksteken var mör och saftig och den omgavs av en bedårande pepparsås vid ena sidan och en klassisk bearnässås på den andra. Runt om, som en prinsesskrona, hade Peter, med absolut konditorfason, duttat små prismor av gott potatismos. Till allt detta ett briljant rött vin. Som helhet - De olika smakerna gifte sig med varandra, för att citera TV.

Mätta o belåtna, tillbaka till vardagsrummet där kaffetåren serverades, tillsammans med en stor skål med konfekt samt, i glasen, Whiskey! Helmysta, gick konversationen kring släkt o vänner och vi fick titta i Peters album alltifrån mkt unga år. Efter något glas till, föreslogs ett parti "Fia med knuff". Erik o jag ställde, litet nådigt upp på vår ungdoms glada spel men sen var vi helfrälsta. Lyckan lyste litet olika. Erik rullade tärningen i händerna och presterade den ena sexan efter den andra. Men två gånger lyckades jag putta ut honom precis innan gick i mål. Jag hade mina duster med Marianne, eftersom vi också försökte kasta ut varandra. Peter blev hela tiden satt tillbaka i sin lilla gula cirkel, men lika glad ändå.  Det hela slutade med att Marianne vann och Erik trollade fram en andra plats. Peter o jag  tog en extra klunk som tröst.



En helgjuten kväll slutade inte tidigt som vi hade trott. Glada, lyckliga och tacksamma tog vi båda en taxi tll Fridhem.

Kommentarer
Postat av: Marianne å Peter

Tack för att ni kom och förgyllde vår tillvaro, Fia är ett tuft spel, a-tvi, a-tvi a-tvi som Margareta Krook körde med funkar bra!

2011-09-15 @ 19:01:04
Postat av: Bernike

Aha!! Är det Krooks citat! :) Trott att det är mammas påhitt som alltid kör med.

Låter som en underbar kväll ni haft. Jag ska nog introducera er i Blokus-världen någon gång i vinter...

2011-09-19 @ 10:38:17
URL: http://fulaankungen.blogspot.com
Postat av: Emelie

Jaa! Fia som är så kul! Spelade det också hemma i Gävle sist jag var hem med Saga och Moa, defenitivt ett spel som är värt att damma av!

2011-09-23 @ 19:34:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0