Överraskningens tid

Att baka bullar är inte särskilt spännande utan en nödvändighet för mig på fredagfm, eftersom resurserna var helt uttömda. Fyllde mitt förråd o kunde på eftermiddagen, som brukligt åka iväg till Erik.

Vädret helt perfekt och det kändes jättemysigt med den första överraskningen.  Att Gilla skulle komma visste jag väl om, men inte att Carolina också fanns med. Härligt att få höra om hennes nya lägenhet. Nu låter det som att hon får vad hon önskat i den vägen och att hon är riktigt vuxenetablerad. Att hon dessutom har något av ett drömjobb,  allt i en önskad del av huvudstaden.

Vi fick ha dessa flickor hos oss en mysig stund i solsken och kaffe på altanen. Erik fick också möjlighet lära känna Carolina så lång stund, att han kan placera henne i rätt del av den familj, som hon tillhör. Med min stora släkt och bekantskapstillägg,  känner han ofta en stor förvirring. Som t ex midsommarafton när vi är tillsammans lång tid. Vi var 16 den här dagen/kvällen i år.

Efter en god måltid med lax och rosévin, hela tiden ute i det sköna vädret och den grönskande altanen, kom så den verkliga överraskningen under aftonen. Under det, rätt omfattande rhododendronbuskaget, kom där fram något svart, krypande väsen, som jag ville visa Erik. Det var inte särskilt svårt att lista ut vad det handlade om.

Mördarsnigel! Och det fanns flera!

Kontaktade Hillevi o Svante som, under årens lopp, har dessa monster då o då. Deras recept är att samla dem i en plastpåse o strö salt över dem. Den lilla fryspåse, som Erik kom med fick snabbt bytas ut mot en rejäl matkasse. Erik med arbetshandskar plockade och jag bredvid med kassen och saltet, fångade 21 sniglar i den mörknande aftonen.  När vi så småningom trodde allt var över, såg jag ändå fler, men Erik gav upp och hanteringen kvarstår säkert. På dagtid håller dom sig tydligen undan.

En överrasking som man verkligen inte önskar sig. Fortsättning följer.  

Kommentarer
Postat av: Christer Johansson

Hej Ulla !

Följer din blogg så jag har koll på dig.Du är fantastisk på att skriva.Skulle gärna vilja att du och Erik kunde komma ut och hälsa på i sommar,jag hämtar er naturligtvis med bil.Vi har ju byggt hus på tomten där sommarstugan stod dit du var med Ingegerd.Vi hörs så kan vi planera en dag.

Kramar från Christer

2011-07-06 @ 21:56:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0