Mors dag




Anvisningar till firande av Mors dag.  Cajsas visdomar.

 1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.

3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.

4. Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.

5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Mor, som är hemmets      sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Mors förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.

6. Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för
Mors dag.


Ur broschyren “Anvisningar till firande av Mors dag” 1920.

Utöver gårdagen.
Den rätta morsdagen  blev rätt häftig
I lugn o ro hade Cajsa tänkt ut saker som vi, tillsammans hade planerat. Mitt hår hann hon fixa med slingor o allt.
Hon är ju som om hon hade bläckfiskarmar. Men helt oväntat kom avbrottet. Ingen anade att hemfärden skulle gå före tretton.
Jag fixar resten av dagen mede Erik.  








Kommentarer
Postat av: Cajsa

Du där du säger om framförhållning lyckades jag tydligen aldrig lära mig! Och det retar mig kollossalt att jag inte hann med dammsugning och toa-skurning.



Kram på Mors dag i alla fall!!

2010-05-30 @ 22:40:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0